Kaksi nuorta silmäsuojaimissa tiedeluokassa.
8. luokka
Lappeenranta Junior University

Puhdasta ilmaa, puhdasta energiaa ja kestävää asumista

Lappeenrannan Junior Universityssä 8. luokkalaiset opiskelevat keväisin 3. jakson aikana monialaisen oppimiskokonaisuus, jonka aiheena on “Puhdas ilma, puhdas energia ja kestävä asuminen”.  Kokonaisuus sisältää mm. seuraavia aihealueita: hiilijalanjälki, energiankulutus, energian tuotanto, energiatehokkuus, vedenkulutus, jäteveden puhdistus, kiertotalous, kestävät kulutusvalinnat, älykkäät järjestelmät ja automaatio, kestävä rakentaminen, kestävä liikkuminen, tulevaisuuden asuminen, omien valintojen merkitys, hiilineutraali elämäntapa, jakamistalous ja fiksu asuminen.

Kahdeksasluokkalaiset opiskelevat aihepiiriä eri oppiaineissa koulukohtaisten valintojen mukaisesti (n. 6-40 tuntia). Monialainen oppimiskokonaisuus toteutuu mm. matematiikan, fysiikan, kemian, maantiedon ja biologian tunneilla. Oppilaat laskevat osana opintoja oman hiilijalanjäljen eli perehtyvät asumisen, liikenteen, ruuan, jätteiden ja muun kulutuksen ilmastovaikutuksiin. Lisäksi oppilaat paneutuvat yhdessä huoltajiensa kanssa oman kodin energiakysymyksiin osana Lappeenrannan kaupungin “Greenreality-kodit”-toimintaa (aukeaa uuteen ikkunaan).

Vierailut työpajoissa LUT-yliopistolla 2024-2025

Osana monialaista oppimiskokonaisuutta kaikki 8. luokkalaiset pääsevät vierailemaan LUT-yliopistolla Skinnarilassa seuraavasti:

Päivä ja klo Koulu
ke 5.3.2025 klo 9-11  Lauritsalan koulu
ke 5.3.2025 klo 12-14  Sammonlahden koulu
to 6.3.2025 klo 9-11 Joutsenon koulu
to 6.3.2025 klo 12-14  Joutsenon koulu
ti 11.3.2025 klo 9-11  Kimpisen koulu
ti 11.3.2025 klo 12-14  Kimpisen koulu
ke 12.3.2025 klo 9-11  Kesämäen koulu
ke 12.3.2025 klo 12-14   Kesämäen koulu

 

LUT-yliopiston koulutusohjelmat ja yhteistyökumppanit järjestävät “Puhtaaseen ilmaan, puhtaaseen energiaan ja kestävään asumiseen” liittyviä työpajoja. Työpajojen aikana oppilaat saavat mahdollisuuden hankkia tietoa asiantuntijoiden opastuksella mm. tulevaisuuden energiantuotantoon, energiansäästömahdollisuuksiin, materiaalien uusiokäyttöön, tulevaisuuden talojen älykkäisiin ratkaisuihin ja omien kulutustottumusten ympäristövaikutuksiin liittyen.

Palautekysely opettajille

Opettajia pyydetään vastaamaan palautekyselyyn monialaisen oppimiskokonaisuuden jälkeen. Kyselyn QR-koodit lähetetään opettajille.