
”Motia matikkaan!”
“Oppilaat pitävät matematiikkaa hyödyllisenä mutta eivät ole kiinnostuneita siitä.”
-asiantuntija Sami Julin, KARVI
Lappeenranta Junior Universityssä haluamme tukea ja parantaa oppilaiden sisäistä motivaatiota ja matematiikan merkityksellisyyttä oppilaan arkielämässä. Innostuksen ja merkityksellisyyden lisääntymisen oletamme vaikuttavan myönteisesti yleisen opiskeluinnostuksen lisäksi myös siihen, että oppilaat valitsevat laajaa matematiikkaa lukiossa ja hyödyntävät matemaattista osaamistaan aikanaan myös korkeakouluopinnoissa.
Tällä hetkellä ponnistelemme erityisesti yläkouluikäisten oppilaiden matematiikan opiskeluinnostuksen edistämiseksi. Uusia kehitysideoita ja opiskelutapoja kokeillaan aktiivisesti Lappeenrannan kaupungin kaikissa yläkouluissa. Kokeilutoimintaa laajennetaan myöhemmin myös kaupungin alakouluihin.
Taustamateriaaleja
- Oppilaat pitävät matematiikkaa hyödyllisenä mutta eivät ole kiinnostuneita siitä (aukeaa uuteen ikkunaan) (Etelä-Suomen Sanomat 22.10.2017)
- Tuohilampi, L. 2016. Deepening mathematics related affect research into social and cultural : Decline, measurement and significance of students’ multi-level affect in Finland and Chile (aukeaa uuteen ikkunaan)
- Sorkio, S. 2017. Matemaattinen minäkäsitys ja ahdistuneisuus nuorten matematiikka-aikomuksia ennustavina tekijöinä (aukeaa uuteen ikkunaan)
- Enemmän puhetta, vähemmän hiljaista laskemista – matematiikasta tuli joustavaa (aukeaa uuteen ikkunaan) (Opettaja-lehti 11.1.2019)